Większość produktów spożywczych jest całkowicie bezpieczna w okresie ciąży. Istnieje jednak kilka pokarmów których nie powinno się spożywać gdy jesteś w ciąży, ponieważ mogą być  szkodliwe dla rozwijającego się płodu.

Najlepsze do jedzenia są oczywiście świeżo ugotowane lub świeżo przygotowane potrawy.
Upewnij się, że wiesz, jakich pokarmów powinnaś unikać w czasie ciąży.

  1. ALKOHOL

Mam nadzieje, że o tym nie trzeba przypominać i wszyscy dobrze wiedzą, iż alkohol jest całkowicie zabroniony w całym okresie ciąży. Nawet niewielka jego ilość może spowodować zaburzenia rozwoju dziecka. Przysłowiowa lampa wina również, niestety…

  1. SUROWE MIĘSO

Surowe mięso może zawierać niepożądane bakterie i pierwotniaki. Aby uniknąć zakażenia należy odpowiednio je przyrządzić. Potrawa powinna być dobrze upieczona, ugotowana lub wysmażona.

  1. SUROWE RYBY I OWOCE MORZA

Należy unikać surowych ryb oraz owoców morza ze względu na ryzyko zakażenia bakteriami coli, toksoplazmozą i salmonellą. Jeśli nie możesz żyć bez sushi, wystarczy, że poprosisz kelnera o przyrządzenie pieczonej wersji.

  1. SUROWE JAJKA

 Nie należy spożywać pokarmów zawierających surowe i niedogotowane jaja – ze względu na ryzyko salmonellozy. Potencjalnie niebezpieczne są również produkty przetworzone z jaj surowych (kremy, ciastka, lody produkowane z surowych żółtek jaj, kogel mogel, tatar).

  1. NIEPASTERYZOWANE PRODUKTY MLECZNE 

Gdy myślimy o niepasteryzowanych produktach mlecznych w czasie ciąży pierwsze na myśl przychodzą sery. Jednak gdy przyjrzymy się ich składom to okazuje się, że prawie wszystkie dostępne w Polsce są z mleka pasteryzowanego.

Na pewno należy więc:

  • wykluczyć świeże mleko prosto od krowy (chyba, że po obróbce cieplnej),
  • przyjrzeć się składowi mleka zsiadłego, które często jest pozbawione pasteryzacji 
  1. RYBY O WYSOKIEJ ZAWARTOŚCI RTĘCI

Należy unikać ryb zawierających wysoki poziom rtęci. Rtęć spożywana w czasie ciąży wiąże się z opóźnieniami rozwojowymi oraz uszkodzeniem mózgu. Do ryb o wysokiej zawartości rtęci należą: rekin, szczupak, węgorz, makrela królewska, miecznik, tuńczyK

  1. BRUDNE WARZYWA I OWOCE

Przed każdym spożyciem warzyw czy owoców należy zawsze pamiętać o dokładnym ich myciu, bowiem mogą być źródłem groźnych pasożytów, bakterii czy pestycydów.

Oprócz wymienionych produktów należy także unikać produktów wysoko-przetworzonych, smażonych, fast-foodów, napojów gazowanych typu cola, czyli tego co w normalnej zdrowej diecie.

 

promoblock