Zakrztuszenie a zadławienie - poznaj różnicę

Badania wykazują, że prawidłowe stosowanie metody BLW (Baby-Led Weaning)
nie zwiększa ryzyka zakrztuszenia ani zadławienia się pokarmem w
porównaniu do tradycyjnego karmienia przecierami. W obu metodach
kluczowe jest zapewnienie odpowiednich konsystencji pokarmów oraz nadzór
podczas posiłków, co wpływa na minimalizowanie ryzyka zakrztuszenia i
zadławienia. Niezależnie od wybranej metody, bezpieczeństwo podczas
karmienia jest priorytetem, dlatego zawsze warto być przygotowanym i
świadomym w tej kwestii.

Zakrztuszenie niemowlaka

Pojawia się jako odruch obronny gdy pokarm jest zbyt duży lub zbliżył się bliżej dróg oddechowych (u niemowląt odruch ten uruchamia się na języku bliżej ust, a nie jak w przypadku starszych dzieci i dorosłych głęboko w tylnej części języka).

Dziecko próbuję odkrztusić pokarm wypluwając go i kaszląc wydając przy tym dźwięki. Może zwymiotować.

Krztuszenie jest naturalnym etapem nauki jedzenia. Dzięki temu dziecko uczy się jak poradzić sobie z jedzeniem.

Co zrobić podczas zakrztuszenia dziecka?

Obserwować i dać dziecku możliwość wyplucia pokarmu. Poklepując czy podnosząc dziecko, pokarm może przedostać się dalej powodując ryzyko zadławienia.

Zadławienie u niemowlaka

Jest to stan zagrożenia życia i zdrowia. Pojawia się gdy drogi oddechowe zostaną częsciowo lub całkowicie zablokowane przez pokarm lub przedmiot.

Dziecko nie jest w stanie samodzielnie oddychać i wydawać dzwięku.

Co zrobić podczas zadławienia dziecka?

Przy zadławieniu potrzebne jest udzielenie pierwszej pomocy.

Które produkty zwiększają ryzyko zadławienia u dzieci?

Lista niebezpiecznych produktów dla niemowląt​

produkty wysokiego ryzyka zadławienia
  • Kawałki surowego jabłka – podawaj w całości lub starte na tarce
  • Pomidorki koktajlowe/winogrona – podawaj przekrojone na pół – wzdłuż
  • Parówki/kiełbaski – podawaj przekrojone na pół – wzdłuż
  • Twarde surowe warzywa – np. marchewka/kalarepa, podawaj w formie ugotowanej/pieczonej czy startej na tarce
  • Warzywa liściaste – podawaj drobno posiekane /zmiksowane / duszone
  • Suszone owoce w całości – podawaj miękkie i drobno pokrojone
  • Orzechy/pestki/nasiona – podawaj w postaci zmielonej / drobno posiekanej
  • Popcorn / cukierki / gumy do żucia / pianki typu Marshallow – nie powinno się w ogóle podawać

Jak zmniejszyć ryzyko zadławienia u dzieci podczas posiłku?​

  • Nadzór podczas jedzenia: Zawsze bądź obecny i nadzoruj dziecko podczas posiłków. Nigdy nie zostawiaj go samego, gdy spożywa jedzenie.
  • Pozycja podczas jedzenia: Upewnij się, że dziecko siedzi stabilnie samo lub z lekkim podparciem. Unikaj karmienia w pozycji leżącej, ponieważ może to zwiększać ryzyko zadławienia.
  • Odpowiednia forma pokarmu: Podawaj pokarm w odpowiednio przygotowanej formie. Rozdrobniony lub pokrojony na paluszki, tzw. “finger foods“,  aby dziecko było w stanie łatwo chwycić produkt.
  • Unikaj twardych produktów: Nie proponuj dziecku produktów których nie jest w stanie rozgnieść, np. orzechy, twarde marchewki itp.

  • Nie wkładaj jedzenia do ust dziecka

  • Nie opóźniaj wprowadzania produktów w kawałkach: Jeśli rozszerzasz dietę metodą tradycyjną możesz rozpocznąć od podawania produktów w płynnej / papkowatej formie, następnie stopniowo przechodź do innych konsystencji takich jak grudki, kawałki.  Okres od siódmego do dziesiątego miesiąca życia jest szczególnie ważny i wrażliwy dla rozwoju umiejętności jedzenia bardziej wymagających konsystencji, dlatego w  tym okresie ważne jest wprowdzenie produktów o różnej konsystencji w tym kawałków do rączki.
  • Kurs pierwszej pomocy: Warto wziąć udział w kursie pierwszej pomocy, aby w razie potrzeby wiedzieć, jak postępować w sytuacji zagrożenia życia, w tym w przypadku zadławienia.

Źródła:

  • Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne. 2021
  • Karmienie Piersią. Stanowisko PTGHiŻD Standardy medyczne Pediatria 1/2016
  • WHO feeding and nutrition of infants and young children
  • Gill Rapley, Tracey Murkett „Bobas lubi wybór”
Katarzyna Szulc

Katarzyna Szulc

Cześć, jestem Kasia. Na mojej stronie znajdziecie treści oparte na najnowszych, wiarygodnych badaniach. Jestem dietetykiem oraz promotorem karmienia piersią. Znajdziesz tutaj porady oraz teksty merytoryczne na temat żywienia maluchów oraz przepisy.